De Korenbloem: van traditioneel bloemenwinkeltje naar imposant tuincentrum

Tuincentrum De Korenbloem in Nevele, gelegen in Oost-Vlaanderen tussen Gent en Deinze, viert dit jaar een dubbel jubileum. Op 1 mei was het exact 50 jaar geleden dat Andrea Duwijn, de moeder van de huidige eigenaars, een bloemenwinkel begon in het centrum van Nevele. En precies 30 jaar geleden, in 1991, verhuisde de zaak naar de Damstraat, buiten het centrum, en namen dochters Kathleen en Katrien Van Haver met hun echtgenoten de zaak over.

Tekst: Dimitri van Moerkercke

“We wilden deze dubbele verjaardag dit jaar eens goed vieren”, aldus Kathleen, “maar dat kan door deze vervelende gezondheidscrisis nu even niet. We hebben dan maar beslist de dubbele verjaardag te vieren met enkele maandelijkse acties.” De Korenbloem organiseert in normale tijden ook driemaal per jaar een opendeurdag.

Warme familiezaak
Voor de naam van haar winkel werd Andrea destijds geïnspireerd door haar dochtertje Kathleen, die in de bermen van Nevele veel prachtige korenbloemen zag staan. Beide dochters hielpen al van jongs af aan met veel liefde en passie mee in de winkel. “In de jaren ’80 van de vorige eeuw werd de ringweg rond Nevele aangelegd”, vertelt Kathleen over de reden dat de winkel verhuisde. “Het gevolg was dat vele zaken één na één de winkelstraat ver- lieten. Ook wij hebben die beslissing genomen, maar maakten van de nood een deugd.” Het bloemenwinkeltje werd stap voor stap een mooi ingericht en goed draaiende tuinzaak. Binnen is het circa 2.400 m2 grote tuincentrum opgesplitst in twee delen. En naast de parkeerplaats, goed voor circa 45 auto’s, is ook nog een 350 m2 grote buitenafdeling via de winkel bereikbaar. Tuincentrum De Korenbloem is vandaag nog steeds een warme familiezaak. Beide dochters staan aan het roer, samen met hun echtgenoten Jean-Marie Vandewalle en Gino Verkest. Daarnaast heeft De Korenbloem nog vier vaste medewerkers in dienst. In de lente komen enkele flexijobbers meehelpen en tijdens de weekends een paar jobstudenten.

De eigenaars, hun echtgenoten en twee vaste medewerkers (vlnr): Katrien, Kathleen, Sylvie, Gino, Miriam, Andrea en Jean-Marie. Copyright Contactpunt. (http://www.contactpunt.be/)

Aanbod
Je vindt er een zeer groot aanbod aan snijbloemen, groene en bloeiende kamerplanten, sfeervolle bloemstukken en bijpassende meubelstukken. Ook voor aanverwante artikelen zoals schors, meststoffen en potgrond zijn klanten er aan het juiste adres. Daarnaast biedt de zaak verschillende soorten vetplanten, varens en tuinplanten aan. Bij bijzondere dagen horen bijzondere bloemen en planten, denk maar aan Valentijn, Pasen of Kerstmis. De Korenbloem heeft rond deze speciale data een assortiment seizoensgebonden flora.

In de loop van de jaren breidde het productaanbod ook uit met sfeer- en decoratieartikelen voor niet alleen het interieur, maar ook voor het terras en de tuin. Dankzij de vele cachepots, vazen, manden, kaarsen, fakkels, vuurkorven en heel wat andere sfeervolle en leuke hebbedingen is de klant er ook aan het juiste adres voor een cadeau(bon) of om zijn interieur gezelliger te maken. En voor de klant met groene vingers is er ook een ruim aanbod aan tuingereedschap van topkwaliteit en onderhoudsproducten voor de tuin, net als zaden, bloembollen, knollen en dergelijke.

Advies en inspiratie
Promotie maakt De Korenbloem op een zorgvuldige en overzichtelijke website en via de sociale mediakanalen Facebook en Instagram. Je vindt er allerhande acties, nieuws en seizoensgebonden tips, niet enkel geschreven maar ook in videovorm. Bezoekers kunnen op die kanalen tevens inspiratie opdoen over hoe bloemen en planten gecombineerd kunnen worden met bepaald decoratiemateriaal, en kunnen zich inschrijven op een periodieke digitale nieuwsbrief.

Op diezelfde sociale media lees je dat klanten bijzonder gecharmeerd zijn door de vriendelijke bediening van alle personeel, en dat men de vele tips bijzonder weet te waarderen. “Ik vind het enorm belangrijk dat alle klanten, of ze nu voor een paar zaadjes komen of voor een kar vol bloemen, op dezelfde manier behandeld en geholpen worden. Als je veel tijd en energie stopt in het geven van advies en uitleg, en persoonlijke dienstverlening op maat van elke klant, dan bouw je zo je vaste cliënteel uit”, is Kathleen overtuigd. “Zorg je daar bovenop dat je winkel netjes en overzichtelijk blijft, dan kuieren klanten net iets langer in de zaak rond dan wanneer het er slordig bij ligt.”

Deel dit bericht