Een gezond leefklimaat
Dankzij kamerplanten
Aaah… Frisse lucht! Het inademen van schone lucht is niet alleen fijn, maar ook essentieel. Zowel buiten als in alle binnenruimtes. Nu we als gevolg van de pandemie meer dan ooit thuis zijn, is een goede luchtkwaliteit des te belangrijker. Het merk Air So Pure brengt al twaalf jaar lang luchtzuiverende planten op de markt. DeTuinMarkt spreekt het bedrijf over hun producten.
Ventileren, luchten, niet stoken en roken, helpen bij aan een goede luchtkwaliteit in huis… maar ook het plaatsen van planten dus. Die produceren sowieso al zuurstof, maar er zijn ook specifieke planten zoals die van Air So Pure, die de lucht extra zuiveren.
(On)gezonde lucht
De kwaliteit van de lucht beïnvloedt ons welzijn. Binnenshuis kan een ongezonde lucht bestaan uit een mengsel van stoffen, waaronder CO2. De planten van Air So Pure kunnen een uitkomst zijn: deze kamer- kanjers maken de lucht gezonder door CO2 effectief om te zetten in zuurstof. Bovendien nemen ze schadelijke gassen op en breken deze af, en verbeteren ze de luchtvochtigheid door hun regulerende verdampproces.
De gezonde effecten van deze groep planten zijn wetenschappelijk bewezen. De NASA voerde in 1980 in een afgesloten ruimte testen uit, waaruit bleek dat sommige planten effectiever CO2 omzetten in zuurstof dan andere. Tien jaar later werd dat onderzoek voortgezet met andere plantensoorten. Op basis van dit rapport is het merk Air So Pure uitgebouwd.
Air So Pure-proof
Brandmanager Daan Bartels vertelt enthousiast over de vereniging waar hij nu een jaar voor werkt. “Air So Pure werd door een vijftal kwekers gestart, maar is uitgegroeid tot een merk met vijftien aangesloten partijen. Mijn team helpt hun producten te vermarkten.” Sommige kwekers werken exclusief met Air So Pure samen, anderen telen tevens planten die niet onder het merk vallen.
Wanneer mag een plant dan hun label dragen? “Een plant is Air So Pure-proof als hij op een luchtzuiverende schaal van 0 tot 10 hoger scoort dan 8”, aldus Bartels. Onderzoeksbedrijf Fytagoras voert deze tests voor hen uit. “Daarnaast moet een plant qua variant en potgrootte in ons assortiment passen. Ook vragen we van kwekers die zich willen aansluiten, betrokkenheid binnen de vereniging en bepaalde (duurzame) certificeringen hebben.”
Coronacrisis, of coronabloei
Momenteel heeft Air So Pure vooral een sterke positie binnen Europese tuincentra, retailers en online platformen. Op de vraag of deze laatste in tijden van corona een vlucht nemen, antwoordt Bartels: “Ongelofelijk hard”. Hij licht toe: “Luchtzuiverende planten zijn een trend, zeker nu. Zelfs de zomer, normaal een vrij lastige periode, was top.” Maar corona was heus niet alleen een zegening. “De eerste maanden hadden we het zwaar. Het scheelde dat de tuincentra soms nog wel mochten of durfden aan te kopen, en uiteraard dat de online platformen groeiden, maar we hebben ook ludieke acties moeten inzetten om de planten te vermarkten.” Over die acties vertelt de brandmanager: “We deden mee aan de flower boost challenge, organiseerden een planten- verloting met Dumpert, en verzorgden zelf online winacties.” Vóór corona werkte Air So Pure ook al goed aan hun zichtbaarheid. Ze waren in het verleden al eens onderdeel van televisieprogramma’s als Koffietijd, De Grote Tuinverbouwing en Eigen Huis & Tuin, stonden op verschillende beurzen, en gingen een samenwerking aan met het Longfonds.
Constante groei
“Als merk blijven we groeien. Mensen kennen ons misschien niet, maar hérkennen ons wel. In tuincentra worden de luchtzuiverende planten groots uitgelicht met Air So Pure-banners en dergelijke. Dat maakt het verschil ten opzichte van planten zonder merk”, vertelt Daan trots. En eventuele concurrenten? “Die proberen we zo- veel mogelijk naar ons te krijgen. De kans dat je dus een spathiphyllum van Air So Pure koopt, is vrij groot.” Opvallend is dat Polen een groeiende markt is. “In Polen ligt veel focus op de atmosfeer in huis en zijn ze op het gebied van luchtzuiverende planten verder in de ontwikkeling dan Nederland.” Ook in Duitsland krijgt Air So Pure voet aan de grond. Daar is vorig jaar gestart met Brands of Plants, een achttal concepten in tuincentra waarvan Air So Pure er één is.
Sterk merk
“Er zijn in het verleden weleens luchtzuiverende planten- bedrijven geweest die met ons hebben geprobeerd te concurreren, maar door onze twaalf jaar lange ervaring en ons uitgebreide assortiment, zijn wij een ongelofelijk groot en sterk merk.” En dat assortiment blijft zich uitbreiden. “Afgelopen jaar hebben we de Davana® kunnen toevoegen, een phlebodiumsoort die in januari 2020 is beloond met een Oscarwaardige© onderscheiding de Glazen Tulp in de categorie kamerplanten”, aldus de brandmanager.
Duurzaamheid
Met het oog op duurzaamheid, is het mogelijk om sommige planten van Air So Pure zonder hoes te
leveren. “Dat is waar de meeste tuincentra de voorkeur aan ge- ven. Er zijn echter ook planten, zoals de spathiphyllum, die aangetast zouden worden tijdens het transport. Deze komen in een plastic hoes”, vertelt Bartels. Air So Pure heeft samen met de vaste verpakkingsleverancier ook een biologische lijn ontwikkeld, die bestaat uit een papieren hoes, een kartonnen tray, etiketten van biologisch materiaal en stekers van bamboe. Duurzaamheid komt ook op andere vlakken terug, laat de manager weten. “Er wordt op duurzame wijze geteeld met aardwarmte in plaats van aardgas, en we werken met milieucertificeringen en duurzaamheidscertificaten zoals MPS-GAP.”
Toekomstbeeld
Wat betreft de toekomst, zegt Daan heel benieuwd te zijn naar de tijd ná corona, wanneer alles weer opengaat. “Het kan goed zijn dat we, na de particulieren die volop planten voor hun woning zochten, te maken krijgen met bedrijven die zich steeds meer met de gezondheid van hun personeel of klanten bezighouden. Ik verwacht vergroening van kantoren en restaurants, of misschien wel gebouwen of steden. Ondertussen blijven we meer inzetten op sociale media, waar we consumenten willen laten zien wat je allemaal met een plant in een ruimte kunt.” Een plant is namelijk niet alleen verzorging, het is een beleving.
Tekst: Michelle van der Harst Foto’s: Air So Pure©
Deel dit bericht