Plantion vernieuwt dienstverlening en wil verbinden en inspireren

Op de Algemene Ledenvergadering van Plantion presenteerde de directie gisteravond haar beleidsplan voor de periode 2022-2025, getiteld ‘Vernieuwen, verbinden, inspireren’. Daarin beschrijft Plantion hoe zij de algehele tendens naar digitalisering wil vertalen naar klantgerichte dienstverlening voor detaillisten, tuincentra en groothandel. Plantion mikt daarbij op een jaarlijkse omzetgroei van 10 procent.

Algemeen directeur André van Kruijssen lichtte het beleidsplan toe. Plantion wil toe naar ‘24/7 operationeel’, waarbij klanten naar behoefte kunnen kiezen uit een breed menu van snelle en moderne dienstverlening. Naast online blijft ook fysiek inkopen mogelijk, bijvoorbeeld in ‘de meest innovatieve afmijnzaal van Nederland’. Plantion wil ook meer innovatieve concepten ontwikkelen zoals De Kas, waar fysieke beleving wordt gecombineerd met online bestellen via QR-codes. Voor digitaal inkopen worden Klok Voorverkoop, Kopen Op Afstand (met livestream) en de webshop van Plantion steeds verder geoptimaliseerd en gecombineerd met extra services zoals stickeren, bewaren en bezorgen.

Investeringen
Om dit alles mogelijk te maken, investeert Plantion de komende jaren in nieuwe systemen en faciliteiten. Zo worden gefaseerd ICT-systemen vernieuwd, als aanjager van de toekomstige dienstverlening. De software voor het veilen wordt vervangen en er komen apps beschikbaar voor realtime informatie-uitwisseling met aanvoerders en klanten over de status van producten en transacties. In het kader van de 24/7-ambitie heeft Plantion ook plannen voor mechanisering van de distributie en stroomlijning van de logistieke processen. Voor de extra ruimte die daarvoor nodig is, is een huisvestingsplan opgesteld met onder meer een gedeelte nieuwbouw.  

Coöperatie versterken
Onderdeel van het beleidsplan is ook het versterken van de coöperatie: het vergroten van de onderlinge betrokkenheid en de urgentie om samen de schouders eronder te zetten. Plantion is in 2021 begonnen met regiobijeenkomsten. In acht regio’s verspreid over Nederland wordt jaarlijks een bijeenkomst georganiseerd, steeds bij andere kwekers. Om ook voor volgende generaties aanvoerders en klanten aantrekkelijk te blijven, heeft Plantion onlangs ook een Raad van de Toekomst opgericht. De groep van 22 bestaat uit jonge en veelbelovende aanvoerders, klanten, transporteurs en medewerkers. De raad gaat de Plantion de komende jaren adviseren en voeden met ideeën.

Raad van commissarissen
In de raad van commissarissen werd Marc Cleophas voor een volgende termijn herkozen. Ruud Knorr, commercieel directeur van Royal FloraHolland, stelde zichzelf voor als nieuw lid van de raad van commissarissen. Plantion is verheugd met zijn komst en verwacht dat zijn expertise zal bijdragen aan het verwezenlijken van de plannen en ambities in de komende jaren.

Stand van zaken in 2022
Na de recordomzet 114,5 miljoen in 2021 (9 procent meer dan het jaar daarvoor) is Plantion in 2022 wederom goed uit de startblokken gekomen. De ambitie voor dit jaar is 10 procent meer omzet, onder meer door acquisitie van nieuwe klanten en dankzij sterke verwachte groei van digitale transacties. Met het oog op kostenstijgingen, mogelijke geopolitieke ontwikkelingen en naweeën van de pandemie begroot Plantion echter een voorzichtige 7 procent groei.

Plantion
Plantion is een aantrekkelijke en complete marktplaats waar bloemisten en detail-en groothandel 24/7 on-en offline terecht kunnen voor bloemen en planten en een persoonlijke, klantgerichte dienstverlening. Vernieuwing, verbinding en inspiratie zijn de kenmerken waarmee Plantion zich onderscheidt in de sierteelt.

Voor meer informatie, bezoek: www.plantion.nl

Deel dit bericht