Gardena
GARDENA, gevestigd in Ulm (Duitsland), is het voorkeursmerk op het gebied van tuinverzorging van miljoenen huis- en tuinbezitters wereldwijd. Dat komt doordat GARDENA een compleet assortiment aanbiedt van alle benodigdheden – of het nu gaat om besproeiingssystemen, pompen, gazononderhoud, verzorging van bomen en struiken, tuingereedschap of bodembewerking. Tegenwoordig is GARDENA het grootste merk voor hoogwaardig tuingereedschap in Europa, met vestigingen in meer dan 80 landen overal ter wereld. Emoties spelen een belangrijke rol bij het aanspreken van mensen die hun tuin beschouwen als een ‘levende ruimte dichtbij de natuur’ en een plek voor welzijn, recreatie en plezier.
Systematisch succes
Sinds de oprichting in 1961 is GARDENA binnen enkele decennia uitgegroeid van een kleine handelsfirma in tuingereedschap tot een wereldwijd gerenommeerde fabrikant van intelligente producten en systemen voor tuinverzorging. De definitieve doorbraak vond plaats met de introductie van het Original GARDENA System in 1968. Het concept van het aanbieden van systeemoplossingen werd in de daarop volgende decennia voortgezet met het GARDENA combisystem (1977), het GARDENA accusysteem V12, het GARDENA Sprinklersysteem en het GARDENA Micro-Drip-System (alle in 1990). In 2016 is het smart system voor automatische tuinverzorging geïntroduceerd. Inmiddels zijn er zo’n 20 slimme tuingereedschappen waaronder robotmaaiers (voor grote en kleine gazons), sensoren, besproeiingscomputers en waterpompen. Op het Gardena smart system zijn ook robotmaaiers van Husqvarna en slimme toezichtcamera’s van Netatmo aan te sluiten. Het geheim van GARDENA is altijd de grote innovatiekracht van het merk en een consequent verkoop- en marketingbeleid geweest.
Onderdeel van de Husqvarna Group
Sinds 2007 is GARDENA onderdeel van de Husqvarna Group en vormt het daarin – naast Husqvarna zelf en McCulloch – een van de mondiale hoofdmerken voor consumenten.