Tuinplus – Elk seizoen in bloei

Van oudsher is Tuinplus bekend als groothandel in onder meer zaden en tuinbenodigdheden. Tuinplus is echter ook het bedrijf achter bekende merken als Holland Mill, Oranjeband Zaden en het merk dat alles voor uw ‘buitengenoten’ in huis heeft: Bûten. Mens, plant en dier genieten elk seizoen van wat Tuinplus op de markt brengt. DeTuinMarkt sprak met Peter Laan, directeur van Tuinplus, over tuinieren binnen en buiten en over de herontdekking van de natuur – ook in de eigen tuin.

Tekst: Erik van der Does de Bye

“Ons bedrijf is al honderd jaar actief op de markt”, vertelt Peter. “De markt verandert, mensen worden zich
(weer) bewust van wat er om hen heen leeft. Het buitenleven is herontdekt door de consument, en daar spelen we op in met leuke producten voor alles wat met buiten en groen te maken heeft.”

Bûten
Eén van de grote eigen merken van Tuinplus is Bûten. Voorheen heette dit merk Buzzy Wild Bird Care, maar Tuinplus uit het Friese Heerenveen heeft nu bewust gekozen voor een nieuwe, Friese naam. Bûten betekent letterlijk buiten. “Het is een echt Fries woord met een vrolijke en frisse intonatie”, zegt Peter. “Mensen krijgen energie van buiten, van de natuur: kijken naar wat er buiten leeft en daarvan genieten, dat doet een mens meer dan goed.”

Het merk Bûten omvat een zeer breed assortiment aan producten voor onder andere vogels. Denk hierbij aan traditionele pindaslingers en waterbakjes, maar ook aan een hangend vogelstation en meelwormen. Peter: “De droogte die de laatste jaren actueel is geworden, heeft ook gevolgen voor dieren in de tuin en in de straat. In steden is water voor vogels vaak lastig te vinden. Wie een bakje water buiten zet, trekt dieren aan. En die dieren trekken weer andere dieren aan. Wij spelen hierop in, en wel met producten waar dieren echt van profiteren. Dat heeft vervolgens weer een positief effect op mensen. Bûten heeft niet alleen artikelen voor vogels, maar ook voor egels, insecten, vleermuizen en eekhoorns.” Het assortiment van Bûten bevat niet zomaar een vogelhuisje of een insectenhotel. Neem bijvoorbeeld het hotelcomplex. Door middel van combinaties van zeshoekige insectenhotels kan er een compleet ‘resort’ voor insecten worden gerealiseerd. Insecten hebben het moeilijk en zullen een dergelijk hotelcomplex zeker weten te waarderen. Daarnaast brengt Bûten broedkasten voor bijen en vlinders op de markt – en uiteraard ook voor vogels. Op deze manier kan de natuur als het ware terugkeren in de stad. “Vroeger keken we naar insecten als een plaag en trapten we ze dood, tegenwoordig ervaren we insecten gelukkig weer als volwaardige, noodzakelijke ‘inwoners’ van onze omgeving”, aldus Peter.

Veel artikelen van Bûten worden in Europa gemaakt, een klein deel komt uit Azië. Dat geldt ook voor talrijke producten van de andere merken van Tuinplus. Tuinplus is in Nederland en België al jaren op de markt, maar wint eveneens terrein in Duitsland. Ook in Denemarken is Bûten ontdekt. “Fryslân en de Scandinavische landen hebben veel met elkaar gemeen, ook qua taal”, vertelt Peter. “Bûten sluit als merknaam goed aan bij de beleving in deze landen.” Verder zijn er stappen gezet in Frankrijk en Oost-Europa.

Sogo en Oranjeband Zaden
Tuinplus heeft een aantal belangrijke merken in eigendom. Zo heeft het met Sogo een sterk merk op het gebied van tuinbenodigdheden in handen. Sogo heeft een breed assortiment aan tuinbenodigdheden waar zelf zaaien centraal staat. Verder is Oranjeband Zaden het merk dat garant staat voor uitstekend zaaigoed van tuinderskwaliteit. Dit A-merk onderscheidt zich met een assortiment dat afkomstig is van originele tuindersrassen. Hierdoor kunt u rekenen op een hoge opbrengst, een goede smaak en sterke gewassen die tegen droogte en ziektes kunnen. Door de aluminiumverpakking blijft de hoge kiemkracht behouden. Deze verpakkingen zijn zo ontworpen dat er een mooie presentatie kan worden gerealiseerd.

Microleaves en sprouting
Tuinplus heeft ook zogeheten ‘microleaves’ in het assortiment: planten van klein formaat, die weinig plaats innemen en daardoor uitermate geschikt zijn voor wie weinig buitenruimte tot zijn of haar beschikking heeft, zoals een klein balkon. “En we brengen sprouting op de
markt,” zegt Peter. “Daarmee kunnen mensen hun eigen taugé of champignons kweken. We zien op dit punt ook nieuwe trends: mensen zijn weer meer bezig met de vraag waar voedsel vandaan komt. Als zij er zelf mee aan de slag gaan, is het antwoord heel eenvoudig: bij henzelf.”

Klaar voor de herfst
Tuinieren is vooruitzien. Na de zomervakantie gaan de eerste bollen van voorjaarsbloemen de grond in.
Tuinplus is klaar voor de herfst en heeft een uitgebreid assortiment aan bollen en zaden voor voorjaarsplanten. Wat betreft zaden en bollen heeft Tuinplus een eeuw ervaring. Peter: “We blijven met onze tijd meegaan. Zo hebben we, een beetje als knipoog naar ons merk Buzzy, giftpacks samengesteld met speciale thema’s. Denk hierbij aan bijvriendelijke bloemen of bepaalde kleursettingen.” Met het oog op nieuwe trends wordt het assortiment steeds breder. “We verkopen nu ook tulpensoorten die in zekere zin verwilderen. Daar heeft u weinig omkijken naar, maar u kunt er toch van genieten. Insecten
profiteren er ook weer van. Daarnaast komen er steeds meer biologisch geteelde bollen op de markt.”

Geschenken
Veel mensen hebben alles al, wordt weleens gezegd. Maar wat altijd leuk is om te krijgen én te geven, is een growgift. Buzzy Grow Gifts is een merk van Tuinplus dat zich gespecialiseerd heeft in deze bijzondere cadeaus. Zo beleven mensen van heel dichtbij het groeien van een klein zaadje naar een volwassen plant. Deze presentjes zijn ook leuk voor kinderen, die zo hun eigen plant kunnen zien groeien en vertroetelen. Er is voor iedereen wat wils, variërend van keukenkruiden tot complete kweekkasjes. Mensen beleven plezier aan hun plant, en gaan zo positief het najaar in.

Meer weten over het bedrijf

Deel dit bericht