Gebr. de Boon over succesvolle deelname Divebo-Vakbeurs

Ze zijn op elke editie van de Dibevo-Vakbeurs present. Als toonaangevende groothandel in dierbenodigdheden verwacht de bezoeker ook niet anders. Bovendien sponsoren ze het evenement. “We hebben enorm getwijfeld of we ook dit jaar aan de Dibevo-beurs zouden deelnemen”, zegt Wim van Bennekom, directeur van Gebr. de Boon, het bedrijf in kwestie.

Tekst: Marie-Christine Koestal

“Gezien de drukte die we op dit moment hebben, kwam het helemaal niet goed uit. Echter, wie A zegt moet ook B zeggen. We hebben een mooie stand opgebouwd en hebben met een team van 25 medewerkers alle mensen die onze stand bezochten te woord kunnen staan en kunnen rondleiden. De sfeer was erg goed en we hebben een formidabele beurs gehad.” Gebr. De Boon (anno 1941), gevestigd in Gorinchem, heeft dierbenodigdheden voor onder andere honden, katten, knaagdieren, vogels en vissen. Hiermee kan het bedrijf, op diervoeders en hengelsportartikelen na, een complete dierenafdeling inrichten. Het assortiment omvat meer dan 9.000 artikelen; hoogkwalitatieve eigen importproducten aangevuld met nagenoeg alle aansprekende A-merken. Al deze nieuwe artikelen zijn samengevat in de nieuwste catalogus-box of op de B2B-website van Gebr. de Boon. Om steeds voorop te lopen in het aanbod van nieuwe producten bezoeken de inkopers van Gebr. de Boon regelmatig beurzen en leveranciers over de gehele wereld. De afgelopen twee jaar kenmerkten zich door een sterke omzetgroei doordat heel veel mensen als gevolg van het thuiswerken een huisdier aanschaften. “Het ging als een speer”, aldus Wim van Bennekom. Tegelijkertijd namen de kosten enorm toe door een exorbitante stijging van de prijs van containervervoer. “We betaalden eerst zo’n tweeduizend dollar voor een container. Dat is inmiddels opgelopen tot zo’n vijftien- tot zestienduizend per container. Ondanks dat hebben we gezegd: we zijn zuinig geweest en hebben daardoor body, nu gaan we er volop in en volop kopen. We hebben miljoenen geïnvesteerd. Het gevolg is dat we een goede voorraad hebben en geen ‘nee’ hoeven te verkopen. Wie de voorraad heeft, heeft de pot.” Met die boodschap was het goed zakendoen op de beurs. Van Bennekom: “Klanten gaven aan heel blij met ons te zijn. Ze zeiden: als ik bij jullie bestel, komt het tenminste binnen. Nu is het zaak om met man en macht alle orders op tijd uit te leveren. We hebben er absoluut geen spijt van dat we toch zijn gegaan. Het was hard werken, maar als de sfeer goed is, krijg je daar energie van.” •

Deel dit bericht