Ecopots zet nog meer in op verduurzaming

Optimalisatie op vele fronten leidt finaal tot meer verkoop

Duurzaamheid blijft een absolute prioriteit voor het merk Ecopots, maar de huidige economische situatie heeft ervoor gezorgd dat dit aspect op de achtergrond is geraakt, terwijl consumenten steeds bewuster met prijzen omgaan. Onder die omstandigheden heeft The Pots Company, het bedrijf achter Ecopots, besloten om verschillende optimalisatieprocessen te implementeren. CEO Emmanuel Devriendt verklaart: “We streven naar meerdere doelen tegelijkertijd. Uiteindelijk zal het merk nog meer herkenbaar worden en zal de presentatie in zowel fysieke als online winkels strakker en aantrekkelijker zijn. Dit zal resulteren in een verkoopboost.”

Door de productverpakking en labeling te vereenvoudigen, wordt niet alleen veel afval voorkomen, maar wordt ook de uniformiteit van het merk versterkt. Dit draagt bij aan een sterkere premium branding. Een hoop karton en plastic zal vermeden worden door de verpakkingen voor het logistieke proces op een andere manier aan te pakken. Tegelijkertijd wordt de handling vergemakkelijkt. Een nieuw label aan de binnenkant van elke pot of bak bundelt niet alleen belangrijke informatie zoals USP’s en gebruikerstips, maar beschermt deze ook tijdens transport en in de winkel. Een QR-code op de verpakking zal consumenten leiden naar meer informatie online. Aan de buitenkant van elke pot zal voortaan een super-herkenbare pictogram naast het gegraveerde Ecopots-logo prijken, wat eenvoudig maar visueel onmiskenbaar is.

Bij de productie van elke Ecopots komt handwerk kijken, waarbij bijvoorbeeld de buitenkant altijd met zorg wordt geschuurd. Een nieuwe en slimme toevoeging is dat elke pot nu wordt geleverd met een opvallend accessoire dat niet alleen informatie biedt, maar ook dienst kan doen als handig schuursponsje. Dit maakt regulier onderhoud een fluitje van een cent. “We geloven dat potten niet zomaar moeten worden weggegooid, aangezien recycling veel energie kost,” legt CEO Emmanuel Devriendt uit.

Het aantal productreferenties is ook grondig bekeken en aanzienlijk verminderd. Het assortiment zal duidelijk afgestemd worden op de verschillende verkoopkanalen: gespecialiseerde tuincentra, online platforms en massa-retailers. Deze vereenvoudiging, gecombineerd met een herdefiniëring van de communicatie op de winkelvloer, zal voor meer rust en overzicht zorgen in het Ecopots-schap. Dit helpt consumenten bij het maken van de juiste keuze voor hun pot of bak.

Onderzoek wijst uit dat meer dan 95% van onze dagelijkse beslissingen onbewust worden genomen, en dat kleur bij 84,7% van onze aankoopbeslissingen de doorslaggevende factor is. Bovendien blijkt uit onze verkoopcijfers dat 2 op 3 klanten op zoek zijn naar een ronde pot. Op basis van deze inzichten hebben we besloten om ingrijpende veranderingen door te voeren in de schikking van onze potten op het schap. Door een doordachte implementatie van kleuren, modellen en formaten, gecombineerd met sterke branding, creëren we nieuwe, indrukwekkende en functionele schappresentaties die de beleving voor de klant versterken.

Eerder dit jaar werd bericht dat Ecopots te pas en te onpas gekopieerd wordt. Als verdere reactie daarop is The Pots Company nu in staat om samen met haar zusterbedrijf Seasons een op maat promotioneel assortiment te ontwikkelen. Weliswaar duidelijk kwalitatief beter en mooier gebracht dan de copycats, met een sterke verhouding prijs vs. kwaliteit. Waarbij niet wordt voorbijgegaan aan de pijler duurzaamheid – een no-brainer.

Deel dit bericht