Weenect – Altijd zicht op uw huisdier
Het is de schrik van elke liefhebber van huisdieren: de viervoeter is spoorloos verdwenen. Op het ene moment lag het dier nog op een kussen te slapen en op het andere moment lijkt het van de aardbodem verdwenen. En waar het beestje is? Geen idee. Maar er is een oplossing: de trackers van Weenect. Dankzij
deze apparaatjes kan de eigenaar op elk gewenst moment zien waar zijn huisdier zich bevindt. Pets & Green Business sprak met Juan-Carlos Otalora, online partnerschip manager bij Weenect, over GPS-trackers, apps en gerustgestelde eigenaren van huisdieren.
Tekst: Erik van der Does de Bye
“Op dit moment werken we in Nederland vooral aan onze naambekendheid”, vertelt Juan-Carlos. “Dat doen we door dierenwinkels en tuincentra te informeren over de mogelijkheden die Weenect biedt. Dat doen we online, maar ook fysiek. Als enige in onze branche staan wij op vakbeurzen.”
Trackers
Een tracker van Weenect is eenvoudig aan een halsbandje van een huisdier te bevestigen, zonder dat het dier er hinder van ondervindt. Zodra de tracker geactiveerd wordt, zendt deze een GPS-signaal uit. Dit kan op elke smartphone via een app worden opgevangen. Hierdoor kan de eigenaar precies zien waar het huisdier zich op dat moment bevindt. “Ons nieuwste model is inmiddels zo klein als een menselijke duim”, zegt Juan-Carlos. “En het gewicht is zodanig gering, dat een huisdier nauwelijks in de gaten heeft dat het een tracker draagt.” De app laat niet alleen zien waar het dier zich op dit moment bevindt, maar tonen ook de bewegingen van het dier. Zo kan de eigenaar precies zien welke route zijn huisdier aflegt. Dat maakt het terugvinden van een ontsnapte viervoeter veel eenvoudiger. De tracker kan, afhankelijk van hoe de gebruiker hem instelt, elke 30 seconden tot elke tien minuten een signaal afgeven.
De nieuwste generatie trackers van Weenect passen zich automatisch aan het sterkste mobiele netwerk aan. Is er in een bepaalde regio alleen 4G beschikbaar, dan wordt er gebruik gemaakt van dit netwerk. De klant hoeft het netwerk niet zelf in te stellen. Voor katten zijn er speciale trackers die door middel van
trillingen en geluidssignalen de kat kunnen stimuleren terug naar huis te gaan. Ook voor honden is een dergelijke optie beschikbaar. “We krijgen wel eens de vraag waarom de tracker niet als chip in het dier kan worden ingebracht”, zegt Juan-Carlos. “Het antwoord op die vraag zit ‘m in de batterij. Die is nog niet klein genoeg en het spreekt vanzelf dat we een dier niet aan een oplader kunnen of willen leggen.”
Service
Weenect is in grote delen van Europa beschikbaar. Het bedrijf begon in Frankrijk, maar heeft een stevige positie op de Europese markt weten te verwerven. “Onze service is één van onze USP’s”, vertelt Juan-Carlos. “We bedienen de markt in diverse talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees en Italiaans. Sinds enige tijd kunnen wij onze klanten bovendien in gebarentaal de gewenste service bieden.”
De service beperkt zich niet tot commercie alleen. Juan- Carlos: “Wij willen steeds oog in oog met de klant blijven. We kunnen onze trackers demonstreren en zo de winkelier laten zien wat de gebruiker aan gemak kan ervaren. Live kan een demonstratie veel beter overkomen dan alleen via een beeldscherm. En we zijn altijd zeer geïnteresseerd in de feedback van verkopers en gebruikers. Hiermee kunnen wij onze producten nog verder aanpassen aan hun wensen en de trackers verder perfectioneren.”
Weenect biedt deze dienstverlening niet alleen aan de branche. Ook de gebruikers kunnen altijd rekenen op goed contact. Er is een bedenktijd van dertig dagen, waarbinnen de gebruiker de tracker en de app kan uitproberen. “Wij zijn niet alleen B2B, maar ook B2C actief”, aldus Juan-Carlos. “Daarin onderscheiden wij ons.”
Deel dit bericht