Hoe werft en behoudt u PERSONEEL?
Het zal u niet ontgaan zijn: in de tuinbranche heerst een personeelstekort. Als eigenaar van bijvoorbeeld een tuincentrum is het dan ook een flinke uitdaging om altijd genoeg personeel in dienst te hebben. In dit artikel komen we daarom met tips over hoe u enerzijds erin kunt slagen nieuw personeel te werven en aan de andere kant uw huidige medewerkers te behouden voor uw organisatie. We spraken over deze relevante thema’s met Tim de Vries. Hij is als specialist op het gebied van recruitment de eigenaar van maar liefst vijf verschillende online vacaturebanken.
Vacatureteksten
Volgens De Vries begint het succesvol werven van nieuwe specialisten al met het schrijven van vacatureteksten. “Het is belangrijk dat een vacaturetekst echt aansluit bij de doelgroep. Deze teksten dienen op maat geschreven te worden”, meldt hij. “Verder is het aan te raden om in de vacature open te zijn over zaken als primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, het salaris, hoe een gemiddelde werkdag eruitziet en wat u nog meer te bieden heeft. Een platte vacaturetekst waarin louter werkzaamheden worden genoemd is dus eigenlijk onvoldoende. We merken dat bedrijven die meer energie en moeite steken in vacatures duidelijk beter worden gevonden.” De Vries stipt verder aan dat sollicitanten in deze branche meestal kunnen kiezen uit meerdere werkgevers. Zaak is dus om in positief opzicht op te vallen. Wie niet precies weet hoe een wervende vacaturetekst geschreven moet worden kan bij organisaties als die van De Vries terecht om dit uit te besteden.
Plekken voor leerlingen
Waar tuincentra mogelijk meer uit kunnen halen, is het bieden van arbeidsplaatsen aan leerlingen en stagiairs. De Vries beaamt dat: “Meer plekken creëren voor leerlingen, dat kan dé oplossing zijn. Wie een leerling in dienst neemt krijgt de beschikking over een gemotiveerd talent dat al snel diverse taken kan uitvoeren. Financieel is dit ook aantrekkelijk, want een leerling verlangt nog geen hoog salaris. Doorgaans gaat een leerling een dag per week naar school om theoretische kennis op te doen. Er zijn verschillende mogelijkheden om zo’n dienstverband vorm te geven.” Gunstig aan een dergelijke constructie is dat de kans groot is dat een leerling na het behalen van zijn of haar diploma voor uw organisatie blijft werken. Tegelijkertijd is het helpen opleiden van leerlingen in het belang van de hele branche.
Persoonlijke aandacht
Naast het succesvol werven van nieuwe medewerkers kunt u een personeelstekort in uw tuincentrum proberen te voorkomen door uw huidige personeel langer aan de organisatie te binden. Om dat te realiseren zult u goed werkgeverschap moeten tonen. Dat gaat veel verder dan alleen het overmaken van salarissen. De Vries geeft aan dat persoonlijke aandacht van groot belang is. “Dat begint al bij de eerste werkdag van een nieuw personeelslid”, zegt hij. “Zorg er bij die gelegenheid bijvoorbeeld voor dat de nieuweling meteen een eigen kostuum en/of naamkaartje heeft. Of schrijf een artikel op uw website over de komst van de nieuwe werknemer. Dan voelt diegene zich meteen op prijs gesteld. Daarnaast doet een sterk voorbereid inwerkprogramma het altijd goed.” Het geven van persoonlijke aandacht stopt geenszins wanneer medewerkers al langer in dienst zijn. “Vraag je personeelsleden bijvoorbeeld regelmatig of ze tevreden zijn met de huidige gang van zaken en of er bepaalde specialismen zijn waarin ze zich verder willen ontwikkelen.” Daarnaast is het aan te raden altijd netjes de geldende wetgeving en de cao te volgen, eens per half jaar functioneringsgesprekken te houden en regelmatig feedback te vragen over uw eigen functioneren als leidinggevende.
Goede werksfeer
Voor werknemers in talrijke sectoren geldt dat een goede werksfeer de belangrijkste reden is om een werkgever langer trouw te blijven. Andersom geldt ook dat waar de werksfeer matig is medewerkers snel vertrekken. In een branche waar personeelstekorten heersen is het vanzelfsprekend extra belangrijk om een goede werksfeer te creëren. Naast door genoeg persoonlijke aandacht te geven kan dit door te investeren in gemeenschappelijke activiteiten. “Organiseer af en toe eens een gezamenlijke borrel of barbecue. Of zet een tafeltennistafel of een voetbaltafel neer in het bedrijfspand. Het gaat er hierbij om dat deze activiteiten niet direct met het werk te maken hebben”, zegt De Vries, die eraan toevoegt dat het niet per se nodig is dat medewerkers de deuren plat lopen bij elkaar. Zolang ze het onderling maar goed en gezellig hebben, dat is het belangrijkste. Vermoedelijk weten de meeste bedrijfsleiders prima hoe belangrijk een goede werksfeer is. Toch komt het er niet altijd van om hier extra in te investeren. “Vaak worden deze dingen vergeten omdat de waan van de dag overheerst”, aldus De Vries. “Toch is het dus zeer belangrijk hier genoeg in te investeren. U krijgt er wellicht veel extra loyaliteit voor terug”, sluit hij af. •
Deel dit bericht