Soda Shop, verfrissend idee!
Tuincentra zijn tegenwoordig veel meer dan een plaats waar je alleen terecht kunt voor bloemen, planten en een gerelateerd assortiment. Ze beschikken over veel verkoopoppervlak waardoor mogelijkheden ontstaan om buiten het kernassortiment extra producten aan te bieden. Soda Shop speelt daar slim op in met een gevarieerd aanbod van de meest gangbare A-merk softdrinks. We spraken met Niels Levens en Jeroen van den Berg, beiden verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf.
Tekst: Harrie Linssen
Ontstaan
Niels: “Soda Shop is ontstaan door een toenemende vraag naar frisdrank. We zagen toen mogelijkheden om frisdrank te verkopen op plaatsen waar veel mensen samenkwamen.”
Jeroen: “Door bestaande connecties met tuincentra zijn we daar ook begonnen en konden we de markt aftasten. Hoewel frisdrank een branchevreemd product is bleek deze ‘shop-in-shop’-formule in korte tijd zeer succesvol, met name als je kijkt naar het verkoopresultaat per m². Dat gaf ons de aanzet om hierop door te gaan en het verder uit te bouwen.”
Extra klanten
Niels: “Het concept werd zeer enthousiast ontvangen en het zorgde ook voor extra klanten en dus extra omzet voor tuincentra. Zo werd deze succesformule al snel bekend. Jeroen: “Ook de marketing via de social media droeg daaraan bij. Bouwmarkten en tuincentra hebben voorzieningen die passen bij ons concept zoals voldoende ruimte, karretjes en voldoende kassa’s.”
Marktleider
Soda Shop is nog geen jaar onderweg en heeft al ruim 70 verkooppunten weten te realiseren in Nederland en België. Jeroen: “Daarnaast leveren we ook direct aan meer dan 100 winkels van verschillende ketens, neutraal of als ‘private label’. We zijn dan ook marktleider. Eigenlijk
best knap als je ziet dat we dat met nog geen 10 man doen!”
Toekomst
“Het zomerseizoen loopt globaal van juli tot en met september. Dan ligt de focus voornamelijk op de verkoop. Daarbuiten zijn we bezig met plannen maken, uitbreiding en verder stroomlijnen van de bedrijfsvoering”, aldus Niels. “Uiteraard kun je niet stilzitten. Er is van alles gaande en dat betekent dat je goed vooruit moet blijven kijken. Zo komt er straks bijvoorbeeld statiegeld op blikjes, dus moet je nu al nadenken over hoe je dat gaat aanpakken.”
Jeroen ziet dat er nog veel meer mogelijk is. “We denken momenteel aan uitbreiding van het assortiment zoals A-merken in koffie, snoep en wasmiddelen. Als we dan zien dat onze verkooppunten nu al goed zijn voor zo’n 15% extra bezoekers voor de locatie waar we actief zijn, zie ik zeker ruimte voor verdere groei, ook in het aantal deelnemende bedrijven”, besluit Jeroen.
Deel dit bericht