Keukenhof 2022 komt eraan!

In 2021 bloeide de Keukenhof bij Lisse voor de 72ste keer. Dit was het tweede jaar waarin veel meer mensen de zeven miljoen voorjaarsbloeiende bloembollen en de talloze snijbloemen online zagen dan op het landgoed zelf.

Tekst: Lisa Mooijman

Van anderhalf miljoen bezoekers in 2019 ging het park in 2020 ineens naar nul. Dit jaar mocht de Keukenhof alleen zes dagen open voor ongeveer 30.00 bezoekers via ‘Testen voor Toegang’. Toch gaan ze door. Op naar Keukenhof 2022 dus! In DeTuinMarkt een portret van een wereldberoemd, niet te stoppen, bloemenpark.

De Keukenhof is 32 hectare groot en bevat meer dan zeven miljoen bloembollen. Normaal zijn ze jaarlijks acht weken open. Vorig jaar zou het seizoen net starten toen de eerste lockdown begon. Prompt nam de eigendomsstichting Graaf Carel van Lynden, die het park exploiteert, #flowers4oxygen in de arm voor een enorm bloemen- en plantenkunstwerk in de vorm van een paar longen. De dronebeelden gingen de wereld over.

Het hele park ging vervolgens virtueel. De stichting zelf maakte dronebeelden die ze online zetten, en omroepen mochten registraties maken. Leveranciers konden volop foto’s en filmpjes maken, wat ze massaal deden. De beelden zijn nog steeds een regelrechte hit op YouTube, met miljoenen kijkers.

Maatregelen
Het planten voor 2021 startte rond de tijd dat de coronamaatregelen in ons land weer werden verzwaard. Toch bouwde het park door. En vervolgens viel ook dat seizoen goeddeels in het water.

De testevenementen waren heel succesvol, met veel blije bezoekers, maar ondanks dat kijkt directeur Bart Siemerink met gemengde gevoelens terug. Het park had wat hem betreft helemaal open gekund. “We zijn blij dat bezoekers konden genieten van de bloemenpracht. Echter, dit is wat ons betreft niet het nieuwe normaal. Mensen kunnen bij ons op een verantwoorde en veilige manier een wandeling maken. Net als in ieder ander park in Nederland.”

Lasagnemethode
Het park heeft jaarlijks honderd vaste bollenleveranciers en een veelvoud aan bedrijven die snijbloemen, bloemstukken en andere artikelen leveren. Dat was ook deze coronajaren het geval. In het najaar gaan de zeven miljoen bollen handmatig de grond in volgens de ‘lasagnemethode’. De bollen worden in lagen geplant. Als de bovenste laag is uitgebloeid, komt de laag eronder alweer op.

De opzet van Keukenhof is jaarlijks hetzelfde, maar de thema’s wisselen wel steeds. Het park heeft door een samenwerking met Museum Kröller-Müller bij Arnhem en 25 kunstenaars tussen de bloemen ook steeds kunstwerken staan.

Directeur Bart Siemerink zwaait sinds tien jaar de scepter en moet het park door de moeilijke coronacrisis loodsen. Volgens hen zijn twee van dit soort jaren zwaar ondanks het feit dat ze als stichting geen winst hoeven te draaien. Het park krijgt wat steun uit de NOW-regeling en teert voor de rest in op de eigen reserves. Dit is het tweede jaar dat de beherende stichting tussen de vijf en tien miljoen euro verlies draait. Volgend jaar is dicht blijven geen optie meer.

Gunfactor
Keukenhof gaat toch vol goede moed door in 2021, gesteund door de wereldwijde staat van dienst en de enorme gunfactor bij zowel publiek, medewerkers als deelnemende bedrijven en instellingen. Een rondje langs een aantal leveranciers levert bijvoorbeeld enkel positieve reacties op. Zo gaat Florex uit Grootebroek zeker door in 2022. Hun Keukenhofstand staat vlakbij de ingang. Het was dus extra pijnlijk dat haast niemand deze twee seizoenen hun werk live kon zien. “Gelukkig hebben we de foto’s nog”, grinnikt Pim Kramer van Florex. “Maar live is natuurlijk beter. We gaan door in 2021, want de belangstelling blijft, ook nu. Iedereen heeft het moeilijk en we moeten allemaal creatief zijn.”

Florex zelf heeft profijt van de enorme opleving van de tuinsector in coronatijd. “We kunnen daardoor aardig overleven, en straks weer aan de slag voor de Keukenhof.”

Ontwerp
Apeldoorn Bloembollen uit Egmond-Binnen staat volgens Karel Apeldoorn al een jaar of dertig op de Keukenhof. “We gaan absoluut door. Het is een prachtig park.” Zelfs in deze coronajaren had het bedrijf profijt van de tentoonstelling in de Keukenhof. “We hebben veel foto’s en filmpjes gemaakt en konden zo toch een beetje laten zien wat we kunnen en hebben.”

Volgens Apeldoorn begint een nieuwe tentoonstelling jaarlijks al vroeg. “De ontwerpers van de Keukenhof komen bij ons met hun idee. Wij doen onze voorstellen, met bijvoorbeeld nieuwe bloemensoorten, en dan gaan ze bestellen. In de Keukenhof hebben we onze vaste plek waar we klanten uitnodigen die hun klanten weer meebrengen. De Keukenhof blijft uitstekende promotie: het mooiste venster voor ons vak.” 


Dronebeelden Keukenhof: https://www.youtube.com/channel/UCqvitLp1vxIcb5QrcUgEA7w

Dronebeelden #flowers4oxygen: https://youtu.be/2L1Gp_Y91MI

Deel dit bericht