Global Garden: landelijke bekendheid door formaat en aanbod

Groot in assortiment dat niet in winkelwagentje past

Zij hebben niet alle cijfers van vergelijkbare ondernemingen paraat, maar Jordi en Katrie van Maasdam, eigenaars van Global Garden, weten dat hun bedrijf de reputatie heeft het tuincentrum met de grootste buitenruimte van ons land te zijn. Van de 50.000 vierkante meter die Global Garden omvat, is 10.000 vierkante meter overdekt. Wat ze wel helder voor ogen hebben, is dat tuincentra in Nederland zich steeds meer terugtrekken onder dak. Bij Global Garden is daar geen sprake van. En er is meer dat dit bedrijf onderscheidt van de gemiddelde branchegenoot.

Tekst: Marie-Christine Koestal

Global Garden, gevestigd in Zwaanshoek (gemeente Haarlemmermeer, Noord-Holland), heeft een groot assortiment aan bomen, kamerplanten, tuinplanten, seizoensplanten en aanverwante producten, voor in en om het huis. Van potten en tuingereedschap tot decoratieve artikelen, zijden bloemen, droogbloemen en grondproducten. Ook is er een uitgebreide dierenafdeling en een winkel met snijbloemen en boeketten.

“De meeste tuincentra verkopen alles wat in een winkelwagentje past. Wij zijn groot met een assortiment dat niet in een wagentje past, maar dat vaak bezorgd moet worden en eventueel ook door ons wordt aangeplant”, zegt Jordi. “Daarnaast gaan wij voor een uitstekende kwaliteit. Omdat het grootste deel van ons assortiment buiten staat, zijn de planten afgehard en beter bestand tegen het Hollandse klimaat. Wij werken met vaste kwekers om de producten zo vers mogelijk in huis te krijgen.”

Jordi en zijn vrouw Katrie van Maasdam zijn anderhalf jaar geleden eigenaar van Global Garden geworden. Voor die overname draaiden zij drie jaar mee in de onderneming van Mart en Conny Vester, die in 2000 de toenmalige boomkwekerij Draijer kochten. Jordi: “Mart en Conny begonnen een bomen- en groencentrum, met de nadruk op groen. Er stond op dat moment slechts een klein kasje op het immense terrein. Vanuit een kwekersgeest zijn zij kwalitatief goede producten gaan aanbieden. In de loop der jaren hebben zij het uitgebouwd tot een volledig tuincentrum, met producten die je tegenwoordig in een tuincentrum vindt. Dat begon met de bouw van de eerste kas, in 2010, voor kamerplanten en decoratieartikelen. Ook de kerstshow werd belangrijk. Zo werd het bedrijf steeds completer, met een jaarrond en groot assortiment. Een uniek aanbod ook, met producten die je elders niet vindt, zodat klanten van ver kwamen voor die ene boom of struik. En, heel belangrijk, specialistische medewerkers, inmiddels tachtig, met echte vakkennis. Het werd een plek voor een dagje of dagdeel uit. Wij mogen het pareltje verder brengen.”

“Het runnen van zo’n groot bedrijf is een enorm grote uitdaging, maar we zijn heel blij dat we die keuze hebben gemaakt”, zeggen ze. “Het werken met ons team en met natuur, iets dat groeit, dat is toch het mooiste dat er is?

In de inwerkperiode hebben we gigantisch veel geleerd; het omgaan met personeel en met geld, organisatorische zaken, en de klant heel centraal stellen. Laten zien dat hij is gezien, een goed advies geven. Geen kortetermijnvisie, in het algemeen: als er maar genoeg in zijn karretje zit. Wij zeggen liever: dit is niet goed voor u en verkopen een keer ‘nee’. Wij gaan voor de lange termijn. Mart en Conny zijn vanaf nul begonnen om een klantenkring op te bouwen. Met extra’s als thuisadvies, nieuwsbrieven en een snoeicursus hebben zij consumenten aan zich verbonden. Een klant krijgen is één, maar een klant houden, daar moet je echt je uiterste best voor doen. Dat doe je met een aantrekkelijk uniek en kwalitatief hoogwaardig assortiment, maar ook met specialisten op alle afdelingen en uitvoering van plantwerkzaamheden bij de klant. En met beleving; onze kerstshow met name is een begrip in een grote regio.”

“We zijn ervan overtuigd dat we nog heel veel nieuwe klanten kunnen aantrekken. Onze klantenkring bestaat voor een groot deel uit een wat ouder publiek dat wat meer te besteden heeft. We willen ook jonge mensen, tweeverdieners, aan ons binden en hebben een strategie ontwikkeld om die meer te bereiken. We zijn nog lang niet klaar. De afgelopen drie jaar hebben we grote stappen in automatisering gemaakt. We hebben een nieuw data-analyse dashboard en kassasysteem en een nieuwe website. Meten is weten. We leiden medewerkers op zodat afdelingen zelf kunnen budgetteren en inkopen en we werken met teamleiders die hun eigen afdeling aansturen. Alles wat we ontwikkelen, toetsen we aan de ziel van Global Garden. Past het wel bij ons? De keuzes die dat oplevert, maakt dat we tien dingen goed doen in plaats van vijftig half.”

Nieuwste loot aan de stam van Global Garden is een groothandel met producten voor grootgroenverbruikers zoals hoveniers. Er is 2.000 vierkante meter voor vrijgemaakt. Via een aparte oprit is het afhaalcentrum bereikbaar. Volgend jaar wordt het groothandelscentrum operationeel.

www.globalgarden.nl

Deel dit bericht