Tuincentrum Bull: de diverse en duurzame tuinwinkel van Beuningen

Aan de rand van het centrum van het Gelderse Beuningen ligt tuincentrum Bull. Het bedrijf dat 45 jaar geleden gestart is, is inmiddels uitgegroeid tot een winkel van tienduizend vierkante meter met een compleet en divers tuinassortiment. “Wij zijn ontzettend trots op ons buitenplantassortiment, waarbij we niet alleen de populaire plant verkopen, maar de klant ook kennis laten maken met nét even wat anders.”

Tekst: Lunya van Wunnik

Het Beuningse tuincentrum Bull bestaat inmiddels alweer zo’n 50 jaar. Met een oppervlak van tienduizend vierkante meter heeft de winkel een groot binnen- en buitenassortiment aan groenproducten. Van planten en potten tot tuinierspullen en tuinmeubelen of tuinhout: in het tuincentrum is bijna alles wel te vinden. De winkel is dan ook voor iedereen. “Van ouders met jonge kinderen die zelf groentes willen verbouwen tot gepensioneerden die een balkon hebben en daar een leuke plant voor zoeken”, vertelt eigenaar Richard Bull. Daarnaast heeft de winkel ook een groot aanbod aan dierenproducten en staat het bekend als een echte vijverspecialist.
Het meest trots is het tuincentrum op het buitenplantenassortiment. Zo verkopen zij niet alleen de populaire planten, maar laten zij de klant ook kennis maken met even net wat anders. “We proberen de planten zoveel mogelijk lokaal te kopen bij kwekers in de buurt.” Dit zorgt voor erg veel diversiteit in het assortiment. “Wij verkopen niet alleen planten uit de top 10, maar uit de top 50”. Dit diverse aanbod zorgt natuurlijk wel voor extra onderhoud, maar met een sterk team van veertien man lukt dit goed. “Ik ben trots op ons team dat bereid is om op meerdere afdelingen te ondersteunen en de klant altijd vooropstelt”, vertelt Bull.
De medewerkers van Bull staan dan ook grotendeels op een vaste afdeling, maar springen bij op een andere plek waar dat nodig is. “Ik vind het heel fijn en belangrijk dat zij zich flexibel opstellen”, vertelt Bull. “De kennis van ons personeel zit hem dan ook in de interesse voor het bedrijf.” Interesse tonen in het bedrijf en in de producten is volgens hem het belangrijkste, naast het vooropstellen van de klant.

Eerlijk en duidelijk zijn naar de klant is een hoofdstandpunt van het tuincentrum. “Wij staan voor transparantie”, vertelt Bull. “Als wij een bepaald product niet in ons assortiment hebben, dan zijn wij daar eerlijk en duidelijk over.” Op deze manier kan er samen gezocht worden naar een goed alternatief.

Groene vingers
Na zijn studie heao neemt eigenaar Richard Bull het tuincentrum over van zijn ouders. “Ik had altijd al interesse in groen en de producten in het tuincentrum”, vertelt hij. Al snel na het overnemen van het bedrijf opent hij de vestiging in Beuningen. Hij vindt het werk nog elke dag geweldig. “Ieder seizoen is weer anders, omdat er een ander aanbod is in planten en producten. Deze wisseling maakt het werk erg dynamisch.” Ook vindt hij het klantcontact erg fijn.

Toch betekent het runnen van een tuincentrum ook: keuzes maken. “Wij hebben een volledig aanbod, maar zijn ook bewust gestopt met het verkopen van een aantal producten zoals barbecues.” Doordat het online winkelaanbod steeds groter wordt en de prijzen steeds lager liggen, kon Bull niet langer op tegen deze concurrenten. “We moesten of ons aanbod vergroten of stoppen met de verkoop van het product.” Uiteindelijk is er dus voor gekozen om het product uit het assortiment te halen. “Je moet als bedrijf keuzes maken en daarbij in jezelf en je idealen blijven geloven.”

Duurzaamheid in de groene branche
Het tuincentrum is aan het kijken hoe ze het bedrijf qua energie zo toekomstbestendig mogelijk kunnen maken. “Zo kunnen we het gebouw nog een stukje updaten, waardoor we veel slimmer met het energieverbruik omgaan.” Hiermee laten ze zich vooral leiden door wat er gebeurt binnen de tuinmarkt en bij de kassenbouwers. Het bedrijf is erg bewust bezig met duurzaamheid en weet van veel slimme mogelijkheden voor het tuincentrum. “Denk bijvoorbeeld aan licht/donker-schakelaars, tijdklokken met licht en warmte en afvalscheiding – wat erg belangrijk is.”
“Ik vind dat je als bedrijf in de groene sector een verplichting hebt om zorgvuldig om te gaan met de wereld en duurzaamheid, maar dus ook om de klanten hiervan bewust te maken”, vertelt Bull. Zo informeren ze de klanten over het gebruik van een regenton en over het voordeel van meer planten tegen hittestress. “Als mensen met bepaalde vragen komen, proberen wij ze natuurlijk bewust te helpen.”
Naast het verduurzamen van het bedrijf, heeft Bull nog meer grote plannen voor de toekomst. “Deze locatie is toentertijd gekozen door mijn ouders. Ik zou liever een locatie willen waar wat meer bedrijvigheid te vinden is, wat de winkel veel toegankelijker maakt.” Klanten weten het tuincentrum nu goed te vinden, maar Bull denkt toch dat er meer klanten zullen komen als ze midden in een winkelcentrum zitten.

Verbinding met de klant
“Wij als groene branche moeten tijd blijven stoppen in het uitleg geven aan klanten en dit niet als vanzelfsprekend aannemen”, zegt Bull. Hij denkt dat het belangrijk is om mensen bewust te maken van het feit dat ze door hun tuin anders in te richten hun eigen omgeving én die van anderen plezieriger maken. “Het is belangrijk om in verbinding te blijven met de consument. Door digitale advertenties is er helaas steeds minder direct contact met de consument, waardoor zij te veel uit beeld raken.” Bull is van mening dat een mens-op-mensverbinding nog steeds veel beter werkt dan een snelle onlineadvertentie.

www.tuincentrumbull.nl

Deel dit bericht