Vliegende start jubileum GROEN-Direkt op Najaarsbeurs

Op 25 en 26 augustus vond de speciale jubileumeditie van de GROEN-Direkt Najaarsbeurs plaats in het Zuid-Hollandse Hazerswoude-Dorp. Naast het enorme aanbod van ruim 5.500 unieke partijen, de exclusieve kerstbomenpresentatie en de 100 stands van kwekers, werd ook de aftrap gegeven voor het GREEN Education Fund, waarmee de grootste groene marktplaats van Europa zich de komende jaren zal inzetten voor onderwijs in het groen. En er was meer, allemaal onder de jubileumslogan ‘Growing Together’. DeTuinMarkt was de eerste beursdag aanwezig, om samen 25 jaar GROEN-Direkt te vieren.

Tekst: Michelle van der Harst, Fotografie: Lavinia

Unieke editie van de Najaarsbeurs
Elk jaar organiseert de plantengroothandel naast meerdere monsterbeurzen zowel een grote Voorjaars- als Najaarsbeurs. Dit jaar was die Najaarsbeurs iets anders dan anders, want hij stond in het teken van het 25-jarig jubileum en het was de eerste beurs die – na alle coronarestricties – weer in redelijk normale vorm kon doorgaan. (Uiteraard werd het evenement wel volledig georganiseerd volgens de RIVM-richtlijnen.)

Het was een mooie gelegenheid voor alle vakgenoten uit de branche, uit binnen- én buitenland, om elkaar weer te ontmoeten. Zij kwamen terecht op een goed georganiseerde beurs: er waren parkeerwachters, busjes die bezoekers naar de ingang van de hal brachten en vriendelijke dames in fleurige bloesjes aan de balie en op de beursvloer die mensen van informatie konden voorzien. Samen zorgden de ruim 1.500 beursbezoekers voor een gemoedelijke sfeer, onder het genot van koffie of thee met een jubileumgebakje, een broodje of pizzapunt. Langs het hoofdgangpad konden de aanwezigen aan de hand van mooie info-banners de geschiedenis van GROEN-Direkt induiken.

Nieuwe presentatie van divers assortiment
GROEN-Direkt presenteerde een enorm en uniek nazomer- en herfstassortiment, plus een kerstbomenpresentatie van 2.000 vierkante meter én het voorjaarsaanbod, waarvan dit jaar voor het eerst een voorproefje werd gegeven op de Najaarsbeurs. De voorjaarsplanten konden ter plekke of online in de webshop worden gereserveerd, wat kwekers het voordeel geeft dat ze vroegtijdig inzicht hebben in de verkopen.

De partijen stonden deze beurs niet meer op de grond of op Deense karren; GROEN-Direkt introduceerde namelijk speciale presentatietafels met water erin, voor een mooie uitstraling én het kwaliteitsbehoud van de planten. De hoogte van de tafels maakte het voor de beursbezoekers ook gemakkelijker om de planten goed te bekijken. Alle monsterpartijen stonden op alfabetische volgorde en waren voorzien van informatie. Zo konden kleine tuincentra eenvoudig zien dat ze ook de helft van een laag konden bestellen.

De noviteiten van 2021
Ook onderdeel van de beurs was het Nieuwighedenplein waar GROEN-Direkt 20 nieuwe partijen presenteerde, waarvan de populairste (op basis van de verkoopcijfers) de Heuchera ‘Timeless Night’ bleek. Naast de eigen noviteiten waren er ook 27 nieuwe partijen te zien die werden gekeurd door de keuringscommissie van de Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen (KVBC). Tientallen planten hadden een zilveren of bronzen medaille verdiend, maar vlinderstruik Buddleja ‘Butterfly Candy Little Ruby’ werd met goud bekroond tot beste noviteit van dit jaar. Uiteraard was kwekerij Van Son & Koot aanwezig, net als zo’n 100 andere kwekers met een eigen stand. Zo waren ook Quicktreestand, De Jong Plant BV, Flores in Terra en Gebr. Griffioen te zien op de Najaarsbeurs.

Het GREEN Education Fund
Om het jubileumjaar goed te starten, presenteerde GROEN-Direkt onder andere een speciale actiekar waarvan de opbrengst gaat naar de ondersteuning van scholing en kennis in de boomkwekerij en sierteelt. Met het GREEN Education Fund gaat GROEN-Direkt zich de komende tijd actief inzetten voor groen onderwijs, van basisschool tot universiteit. In het kader van haar 25-jarig jubileum geeft GROEN-Direkt het fonds een startkapitaal mee van €25.000, om een gezonde basis te leggen voor een groene toekomst.

De fondsenwerving voor het GREEN Education Fund is een samenwerking tussen klant, kweker en GROEN-Direkt zelf. Door de verkoop van speciale actiekarren met een mooi assortiment tuinplanten leveren alle drie de partijen een bijdrage en verwachten ze jaarlijks zo’n €5.000 tot €10.000 op te halen. Met dit geld kunnen bijvoorbeeld bijdragen aangevraagd worden voor excursies, bedrijfsbezoeken of gastlessen.

Meer informatie over GROEN-Direkt, de monsterbeurzen of webshop? Ga naar het vernieuwde
www.groen-direkt.nl of bel +31 (0)172 21 15 76.

Deel dit bericht