Van verwilderde tuin tot prikkelarme, rustgevende ruimte
Strak aangelegde tuinen met grote potten met daarin groen zijn passé. In plaats daarvan is er ruimte voor verwildering en wordt de rode loper uitgelegd voor biodiversiteit. Ook is er een stroming waarin ruimte voor feest en veel kleur belangrijk is. Tenslotte is er een groep die het liefst een eigen universum om zich heen bouwt en dat ook doet. Zij houden van slow living en soft life. Hun tuin is bijkans prikkelarm. Dat zijn de drie groentrends voor buiten die trendwatcher Aafje Nijman produceerde in opdracht van Tuinbranche Nederland. Voor De Pets & Green Business duidt zij de tijdsgeest in combinatie met de tuinen van 2024.
Tekst: Marie-Christine Koestal
“Ons bureau maakt analyses van de tijdsgeest: wat gebeurt er, hoe reageren mensen daarop, waar gaan ze behoefte aan krijgen? De antwoorden erop vertalen we naar concepten voor een brede achterban. In het geval van de groenbranche gaat het om kleuren en materialen, waar iemand behoefte aan heeft wat de tuin betreft en wat hij wil waar de tuin aan voldoet. Bij elkaar opgeteld krijg je een goed plaatje van de trends.”
“We zitten in een heel lastige, moeilijke tijd waarin van alles aan de hand is”, gaat Aafje Nijman in op tijdsgeest. “Er zijn veel crises, de oorlog in Oekraïne, klimaatverandering, noem maar op. Vooral door inflatie en hoge energieprijzen gaat er bij iedereen wat veranderen. Iedereen heeft ermee te maken. Iedereen heeft problemen. Dat heeft ook invloed op de uitslag van de laatstgehouden Provinciale Statenverkiezingen, waarbij een outsider in één klap de grootste werd. De crises zijn niet goed voor
het consumentenvertrouwen en brengen van alles in beweging. Tegelijkertijd hebben alle crises invloed op elkaar, waardoor er sprake is van een crisesweb. Ook dat is in beweging. Die beweging past in deze tijd van transitie. Dan gaan er altijd dingen fout. Er ontstaan oorlogen. Dat hebben we in de geschiedenis vaker gezien. Crises hebben chaos tot gevolg. Crises zouden zo snel mogelijk moeten worden opgelost, maar dat zit niet in de mens. We gaan zo lang mogelijk op de oude voet door. We blijven bijvoorbeeld vliegen, terwijl het milieu bijna omvalt. Dat het milieu zich snel kan herstellen, hebben we ervaren
tijdens de coronacrisis, toen er bijna geen vliegverkeer was en de CO2-uitstoot wereldwijd enorm afnam.
Maar zo lang we er niet persoonlijk mee te maken hebben, proberen we ons eigen ding te blijven doen. Je kunt het ook positief zien, zoals Jan Rotmans, professor op het gebied van duurzaamheid, verwoordde: ‘Chaos wordt gezien als de geboorte van iets nieuws’. Dat betekent dat er ruimte is om iets nieuws te doen. Maar dan moet je wel aan de slag. In het geval van een tuin zou je anders naar die tuin kunnen gaan kijken; een tuin kan meer zijn dan iets om gezellig in te zitten. Maar je moet je er wel van bewust zijn dat je er anders naar kan gaan kijken. Al met al kan er uit die crises ook iets goeds komen. Mensen zijn bereid dingen opnieuw uit te vinden. Dit soort zaken zie je in vormgeving terug. Aan de ene kant
zie je milieubewustzijn, het bewustzijn dat dingen anders moeten. Dat uit zich in ruw, verwilderd, grof, natuurlijke materialen. Een modeshow waarbij modellen door de modder lopen. Aan de andere kant heb je een beweging die zich wil afsluiten voor alle ellende en een feestje wil vieren. Er komt een hele golf van kleur aan. Dat is heel dubbel, maar het gebeurt wel. Bovenstaande kenmerken vormen de basis van de trends voor 2024.” Bovenstaande analyse heeft Nijmans bureau voor de groenbranche vertaald in drie waardentrends. Ze hebben een naam die is gekoppeld aan een menselijke reactie.
Equalife
De eerste waardentrend is equalife (afkomstig van equalize: gelijkmaken). “Die past bij mensen die de crises het liefst vechtend te lijf gaan. Het oude systeem, vol armoede, grondstoffenschaarste, klimaat- en energiecrises, polarisatie en emancipatie moet in balans gebracht worden. Zo creëren we een gelijkere en duurzamere wereld. Niet alleen op gebied van klimaat, maar ook op wat betreft het sociale milieu. We doen het bovendien samen: we helpen onszelf en anderen. We schamen ons hier voor de gevolgen van klimaatverandering op andere plekken op aarde. We willen dus het juiste doen voor de wereld. Om deze grote disbalans te bevechten, grijpen we naar oude technieken en de natuur. We beseffen steeds meer dat we niet ván de natuur moeten leven, maar áls de natuur: alsof we de natuur zijn. Dit nieuwe evenwicht bereiken we door creatief te denken en doen en ons te richten op oplossingen. Een voorbeeld is het outdoorkledingmerk Patagonia. De eigenaar heeft zijn bedrijf weggegeven aan een non-profitorganisatie. Alle winst komst ten goede aan de strijd tegen klimaatverandering.”
Aafje Nijman is mede-eigenaar van Bureau Nijman + Van Haaster Trends, Products & Strategies in Utrecht. Het bedrijf houdt zich bezig met het ontwikkelen en aanpassen van merk- en productstrategieën
en doet dat voor aansprekende organisaties als onder andere Bruna, Blokker, Hema, Prénatal, SPAR, Royal Flora Holland, Tuinbranche Nederland en Bloemenbureau Holland. Meer informatie op: www.bureau-nvh.nl.
Verwilderde tuinen
De waardentrend equalife vertaalt zich in enigszins verwilderde tuinen waarin bruin- en aardetinten domineren. Er is een enorme biodiversiteit. Dat staat in schril contrast met de recent nog populaire, straks aangelegde tuinen met grote potten met planten. De afscheidingen in de tuinen van 2024 zijn vaak natuurlijk, de tuin is niet helemaal keurig opgeruimd. Als er al een harde ondergrond is, dan is die halfhard en is er gekozen voor grind of boomschors bijvoorbeeld. Volgens Aafje Nijman zal deze trend zich nog wel even voortzetten.
Ronde tuinbank
In de natuurlijke tuin passen ook natuurlijk ogende tuinmeubelen. Aafje: “Het strakke gaat eraf. Snel zien we nergens meer een rechte bank in de tuin of een negentig gradenhoek. De hoeken van meubelen worden afgerond. Het allernieuwste is de ronde tuinbank. Maar voordat die helemaal is omarmd, zijn we nog wel een paar jaar bezig.”
Comfortzone
De tweede waardentrend is comfortzone. “Die wordt omarmd door een groep consumenten die waarden, geborgenheid, traditie en zekerheden belangrijk vindt en die tijden van verandering moeilijk vinden. Die groep wordt groter. Deze consumenten proberen de ellende op afstand te houden door te schuilen in kleine, gelijkgestemde sociale groepen. Op TikTok ontmoeten ze elkaar op basis van hun smaak in boeken of hobby’s. Een goed voorbeeld van het inspringen op deze waardentrend is de RegioBank die zich als ‘buurtzame bank’ profileert en weer lokale loketten opent.
Kleur!
Uiteindelijk leidt deze waardentrend tot een vrolijke tuin met veel kleur, waar we het leven kunnen vieren en even kunnen schuilen voor de, soms nare, buitenwereld. We noemen het Viva la vida. Zo’n tuin kan het tegenovergestelde van een verwilderde tuin zijn. In een kleurrijke tuin zien we patio’s, mozaïektegelwerk, roze/oranje/ roodtinten. De link met Zuid-Europa is gemakkelijk te maken. Er zijn kleine, afgeschermde zithoekjes, kamerschermen, geperforeerd metaal, kleurrijke borders, grote buitenpotten die je in mediterrane landen ziet en vooral gezelligheid, een plek voor feest.”
Youniverse
Waardentrend nummer drie, Youniverse, gaat over je eigen universum creëren, jezelf bevriezen. “Deze groep consumenten wordt gevormd door jongeren en millenials, tot 45 jaar. Het zijn mensen die door corona mentaal veel geleden hebben. Heel veel van hen hebben zich eenzaam gevoeld. Het is een categorie voor wie een huis kopen moeilijk is. De lat ligt hoog, mede door social media, wat stress veroorzaakt. Tegelijkertijd ligt er een wereld aan mogelijkheden aan hun voeten door krapte op de
arbeidsmarkt. Er is dus sprake van extreem contrast. De groep heeft behoefte aan comfort, luxe en slow living. Ambitie zit niet langer in de hoek van meer, beter en sneller, maar in andere waarden zoals je goed en (mentaal) gezond voelen. Een voorbeeld hiervan is het zogenaamde quiet quitting. Jonge werknemers trekken massaal hun eigen grenzen en willen niet meer overwerken. Ze doen precies wat ze moeten doen, niet meer. In de ogen van een oudere generatie lopen ze de kantjes ervan af. Quiet quitting zal worden opgevolgd door conscious quitting”, voorspelt Aafje Nijman. “Het houdt in dat werknemers van hun werkgevers eisen om standpunten ten aanzien van maatschappelijke kwesties in te nemen.” De waardentrend leidt tot Gentle Paradox: een tuin met uiterst milde pasteltinten, en lichtbeige, dat ook
wel millenial-beige wordt genoemd. “Bijna prikkelarm. Het moet allemaal heel zacht zijn. Daar horen ook allemaal meubelen met afgeronde vormen bij. De heggen kunnen strakke vormen hebben, maar die zijn afgewisseld met zachte vormen zoals siergrassen. Het zijn tuinen met een heel vriendelijke uitstraling, bedoeld om tot rust te komen.
‘Het allernieuwste is de ronde tuinbank’
Deel dit bericht