Tuincentrum Schoutenbos: gezellig en verrassend veelzijdig!

In Nederland zijn er veel tuincentra met een breed assortiment aan tuinbenodigdheden, van bloemen en planten tot decoratieve potten en kerstartikelen. Tuincentra zijn daarom populair. Naast de bekende tuincentra van grote ketens zijn er zelfstandige tuincentra die daar zeker niet voor onder doen. Sterker nog, dankzij een eigen inkoopbeleid bieden ze naast de gebruikelijke producten vaak een verrassend en inspirerend assortiment. Tuincentrum Schoutenbos in Warmenhuizen is daar een mooi voorbeeld van.

Tekst: Harrie Linssen

Achtergrond
We spraken met Yvonne Schouten (56), één van de drie eigenaren van dit bedrijf. We vroegen in de eerste plaats naar de geschiedenis van het bedrijf. Yvonne: “Hier in Warmenhuizen bevond zich het tuincentrum van Kees en Martine Bos. Die hadden hun zaak op een gegeven moment te koop staan. Mijn zussen Heidi en Alinda, die daar al werkten, werd toen gevraagd of zij de zaak wilden overnemen. Ze hebben toen in 2015 het bedrijf overgenomen. Daar komt dus ook de naam ‘Schoutenbos’ vandaan.”

Familiebedrijf
“Zus Heidi (49) was al 25 jaar werkzaam bij Bos en is daar ooit begonnen in de kwekerij. Met haar kennis en achtergrond heeft ze dit prachtige tuincentrum weten te realiseren. Heidi doet zelf alle inkopen van de planten. Alinda (54) is in totaal ook al 16 jaar werkzaam in het tuincentrum en doet onder andere de inkoop op de veilingklok en op beurzen. Ook is ze actief in onze eigen kwekerij. In het najaar planten we bijvoorbeeld onze eigen winterviolen en in het voorjaar, als de violen zijn verkocht, wordt de kwekerij weer gevuld met alle soorten stek- en perkplanten. Heidi en Alinda gaan één keer per week naar de veiling, maar we gaan eens per seizoen ook samen naar een plantenbeurs. Terwijl mijn zussen zich het liefst bezighouden met de groene kant van het tuincentrum, doe ik de administratie, boekhouding, klantenservice en wat er nog meer op mijn pad komt. Mijn achtergrond als doktersassistente komt daarbij goed van pas. Rond de overname, negen jaar geleden, ging de huisarts waar ik voor werkte met pensioen en mijn zussen vroegen mij toen om fulltime te komen werken. Dat kwam dus goed uit! Aanvankelijk dacht ik dit werk in zo’n twee dagen af te ronden, maar het werd toch al snel een soort weektaak en dat is zo gebleven.”

Team
“Uiteraard hebben we meer mensen die hier werken. Naast wij drieën werken we met negen enthousiaste parttimers in ons bedrijf. Daarnaast hebben we vrijwel continu een stagiair en ook twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die drie dagen per week werken. Ook hebben we onze Henk, een echte ‘manusje-van-alles’, die bijspringt op plaatsen en tijden waar nodig. Onze klanten merken dat we een sterk team hebben met mensen die de nodige expertise hebben opgedaan en over veel vakkennis beschikken. Met deze achtergrond kunnen ze onze klanten altijd de juiste adviezen geven.”

Assortiment
“Ons assortiment omvat alle producten die in een tuincentrum gangbaar zijn, van bloemen, planten, zaden en tuinmaterialen tot aan zwembaden toe. Ook hebben we een ruim assortiment dierbenodigdheden en accessoires voor huisdieren, paarden en kippen, maar ook voor de dieren in de natuur zoals vogels en egels. Uiteraard kunnen we daar ook steeds een goed advies over geven. Bijvoorbeeld als het gaat over vijvers en vissen. Wij testen namelijk gratis watermonsters van onze klanten. Dit om de kwaliteit van vijverwater te beoordelen. We verkopen geen dieren (behalve vissen), maar hebben achter wel een groot dierenverblijf waar kinderen uit de buurt graag even langskomen.”

Onderscheidend
“Het bedrijf heeft een totale oppervlakte van 12.619 m2, inclusief een eigen kwekerij en een buitenafdeling van 4.000 m2, die er altijd prachtig bij staat. We onderscheiden ons door alleen producten van goede kwaliteit aan te bieden. In de praktijk komt het erop neer dat planten, bloemen en tuingereedschap dan langer meegaan en dat tuinaccessoires langer mooi blijven. Verder kweken we de nodige perkplanten en violen zelf, zonder bestrijdingsmiddelen. Ook onze fruitbomen en struiken zijn
biologisch gekweekt. Ze hebben allemaal traag groeiende onderstammen die daarom geschikt zijn voor bijna iedere tuin. Ze zijn in verschillende maten verkrijgbaar, van laagstam tot patioboom.”

Inspirerend
“We kiezen zoveel mogelijk voor een inspirerende presentatie, zodat mensen ook ideeën op kunnen doen voor hun eigen omgeving. Daarbij vinden we het ook belangrijk om de zaak netjes te houden, dat draagt ook bij aan een prettige sfeer en daarmee een positieve winkelervaring voor onze klanten. Daarnaast veranderen we onze winkel regelmatig met de nieuwste accessoires en stemmen we die ook af op het seizoen.”

Eigen inkoop
“Een ander groot voordeel is dat we ons eigen inkoopbeleid bepalen. We volgen natuurlijk de trends en halen daar uit waarvan wij denken dat dat ook onze klanten zal aanspreken. Wat we niet doen is het ‘pushen’ van ‘hype’ producten. We kennen ook geen afzetverplichting of voorraden dumpen. Door dit beleid hebben we hier een ‘anders dan anderen’ gevarieerd aanbod en daarmee zijn we onderscheidend.
Natuurlijk kunnen we hier voor onze klanten speciale artikelen bestellen via onze eigen inkoopkanalen.”

Kerst
“Voor ons is kerst de gezelligste tijd van het jaar en ieder jaar geven wij onze kerstshow een thema. Komend seizoen is dat ‘sprookjes’ en kom je hier terecht in een sprookjeswereld met allerlei verschillende sprookjes met sfeervolle hoekjes. Volledig ingericht met veel sfeerartikelen, kerstballen, verlichting en de mooiste fleecedekens waar je met een kop warme chocolademelk heerlijk in weg kunt kruipen. Naast de keuze uit ruim 1.500 kerstbomen (A-kwaliteit van Nederlandse bodem en vers gerooid) hebben we de nodige kerstartikelen en een uitgebreide keus aan kerstverlichting. Dit gaat van gevelverlichting tot ledverlichting voor in de kerstboom, met verschillende kleuren en (kunst)kaarsen.”

Marketing
“We presenteren ons bedrijf in de plaatselijke en regionale kranten en via Facebook, Instagram en de website die Maaike bijhoudt. Ook maken we gebruik van de GSS reclame en adverteerdersdiensten. Mensen weten ons daarom goed te vinden. We hebben een grote (vaste) klantenkring en iedere week zien we ook nieuwe gezichten, een goed teken.”

Sterke punten
“Onze sterke punten zijn het persoonlijk advies en betrokkenheid van alle medewerkers, die zorgen voor een gemoedelijke, ongedwongen sfeer. Ons gevarieerde assortiment wijkt vaak af van de mainstream producten. We volgen de trends en vinden het hierbij belangrijk om ons team daarbij te betrekken. Alle ideeën zijn welkom. Maar het allerbelangrijkste blijft toch de klantvriendelijkheid. Klanten moeten zich welkom voelen en goed geholpen worden bij hun aankopen. De gezellige uitstraling staat hierbij voorop, zodat onze klanten in dezelfde sfeer hun (t)huis kunnen inrichten.”

Toekomst
“De toekomst zie ik zonder meer positief in. We zien nog steeds een gestage groei, al is die iets afgevlakt na corona. Bijkomend voordeel is dat juist corona de mensen bewust heeft gemaakt van het belang van een mooie tuin of balkon. We kunnen nu zo’n 10 tot 15 jaar vooruit en hoe het bedrijf uiteindelijk wordt voortgezet zien we dan wel weer”, besluit Yvonne lachend.

Tuincentrum Schoutenbos,
Kanaalweg 16,
1749 CE Warmenhuizen
T 0226 – 39 26 94

Deel dit bericht