DIBEVO-VAKBEURS – Twee zeer geslaagde beursdagen

Op 8 en 9 oktober was Rijswijk het middelpunt van de Nederlandse huisdierenbranche. De Dibevo-Vakbeurs trok ruim 4.300 huisdierprofessionals naar De Broodfabriek, waar ze de veelal zeer verzorgde stands konden bekijken en in gesprek konden gaan met vakgenoten. De grote diversiteit aan standhouders zorgden voor een complete beurs, die een zeer goed overzicht gaf van wat er op het gebied van huisdieren op de markt is. Ook Pets & Green Business bezocht de vakbeurs en maakte met plezier een sfeerreportage.

Tekst: Erik van der Does de Bye Foto’s: Norbert Waalboer Fotografie

Het thema van de beurs was “Still going strong”. Dat dit niet zomaar een leuke slogan was, bleek uit de stands. Veel exposanten hadden veel moeite gestoken in het aankleden van hun stands. De stands zagen er niet alleen professioneel, maar ook vrolijk en aantrekkelijk uit. Als bezoeker kreeg je gewoon zin om eigenlijk elke stand te bekijken. Veel standhouders hadden dan ook veel aanloop. Doordat de beurs over meerdere hallen was verdeeld, was het overal gezellig druk, maar nooit overvol.

Blikvangers
Bij de ingang was er een mooie, ronde opstelling geplaatst met daarop zogeheten blikvangers. Hier mocht elke exposant aan deelnemen met één bijzonder, innovatief of veelbelovend product. Zo kreeg de bezoeker meteen een goed overzicht van wat er op De Dibevo-Vakbeurs te zien zou zijn – en tegelijk een uitnodigende blik op wat er aan innovatieve en duurzame producten op de markt zijn.

Duurzaam transport
Als het gaat om innovatie én duurzaamheid, is Renske Natuurlijke Diervoeding een voorloper. Jan van den Berg, onder andere ontwerper bij deze producent van hoogwaardig voer, benadrukte het belang van duurzame verpakking: “Wij verkopen onze producten niet meer in kuipjes, maar in tetraverpakking. Die is makkelijk te stapelen – er kan meer in een container, dus je vervoert meer product en minder lucht. Er zijn hierdoor per saldo minder transportbewegingen nodig, terwijl je meer vervoert.” Hij refereert fijntjes aan een nog niet zo ver verleden: “Nog niet zo lang geleden werden we voor gek verklaard, maar tegenwoordig doen steeds meer bedrijven dit op deze manier.” Verder benadrukt Jan het belang van afwisseling. “Mensen eten vrijwel elke dag iets anders dan de dag ervoor. Waarom zou je een huisdier dan altijd maar dezelfde brokken blijven geven?”

100 procent natuurlijk
Anne van Mourik van Finest Petfoods vertelde over de natuurlijke diervoeders die door ‘haar’ onderneming op de markt wordt gebracht: “Onze producten behoren tot een premiumsegment en zijn 100 procent natuurlijk. De gevarieerde producten bevatten weinig tot geen toevoegingen. Zo wordt een deel van onze voeding bijvoorbeeld gebakken of door middel van vriesdrogen gemaakt”.

Duurzame dierbenodigdheden
I&I Pet Supplies had een prachtige stand neergezet met daarin een aantal zeer originele items, die onmiddellijk de aandacht van de bezoeker trokken: stoffen ‘chipszakjes’ en ‘afstandsbedieningen’ en ‘consoles’ van hetzelfde materiaal. Voorwerpen die voor mensen heel normaal zijn en doorgaans niet voor de viervoeter bestemd zijn – behalve in deze variant dan. Nog een leuk voorbeeld? Bony Puppalony, eveneens van stof. Zeer leuke speeltjes voor de hond (en ook katten weten er raad mee). Isabelle van Benthem vertelde dat duurzaamheid ook bij I&I Pets Supplies belangrijk is: “Onze tuigen, riemen en
halsbanden zijn gemaakt van gerecyclede petflessen.”

Moeilijke producten
Frank de Goey, management directeur van de Ruinemans Group keek ook terug op een geslaagde beurs:
“Het loopt lekker door. Het is prettig druk.” Zijn onderneming richt zich op wat hij noemt de “moeilijke producten”, zoals levend voer voor onder andere vissen en terrariumdieren. “Houdbaarheid en temperatuur kunnen grote uitdagingen vormen. Wij adviseren en ondersteunen ongeveer duizend dierenwinkels in Nederland en vijfhonderd elders in Europa.” Ook brengt Ruinemans Group hondensnacks op de markt. “Wij zorgen ervoor dat de detailhandel deze producten netjes en overzichtelijk bij elkaar heeft staan. Zodat de consument snel een keuze kan maken”

Happy Human
Zeer oude papieren en tegelijk altijd jong – dat is Happy Dog, dat al sinds 1767 bestaat. Arian Tak: “We hebben zeer veel verkocht. Ik ben eigenlijk een Happy Human. Ons zeer complete assortiment vindt gretig aftrek. Droog- en natvoer, snacks en ook vleesloze producten worden goed verkocht.” Vleesloos is geen modegril, maar een blijvend product op de markt. “Onze vleesloze producten bevatten onder andere kurkuma.” Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit Happy Dog in de genen. “Door onze producten te kopen, wordt ook SOS Kinderdorpen ondersteund.”

Trainingen en cursussen
Het verzorgen van dieren is geen vrijblijvend fenomeen. Sterker nog, dat vergt kennis – en dat geldt zeker voor mensen die professioneel dieren verzorgen. Het Huisdier Kennis Instituut biedt professionele opleidingen en trainingen aan, zoals cursussen honden trimmen, maar ook EHBO voor honden en katten. Met een diploma van dit instituut op zak kan een cursist aantonen, daadwerkelijk over de gevraagde vaardigheden te beschikken. Veel cursussen kunnen thuis worden gevolgd.

Zelfreinigende bak
Niet elke kat kan naar buiten en maakt daarom veelvuldig gebruik van een kattenbak. En daar katten graag een schone bak hebben, moet de inhoud ervan geregeld worden vervangen. Een nachtje of een weekendje weg vormt dan wel eens een stevige uitdaging. Tenslotte wil niet elke buurman dagelijks de bak komen reinigen. De oplossing? De zelfreinigende kattenbak. Johan Nap van Petlux is trots op zijn product: “Dit apparaat zeeft als het ware de ontlasting, waardoor het grit langere tijd gebruikt kan
worden. Door middel van een app kunt u ook buitenshuis de controle houden.” De zelfreinigende kattenbak is volledig veilig. Als de kat de bak aanraakt op het moment dat deze aan het zeven is, stopt het proces onmiddellijk en kan de kat zich gerieflijk ontlasten.

Bourgondisch
België is het land van de heerlijke bieren – en daar mogen huisdieren uiteraard van meegenieten. Voor elke hond is er een lekker pintje beschikbaar. Deze uiteraard alcoholvrije verwennerijen hebben verschillende smaken, zoals kip en rund. Niels Verheijen van Snuffle Dog World: “Ons product loopt buitengewoon, ook buiten Europa. En bedenk dit: als u met uw hond tijdens een wandeling in een gezellig restaurantje pauzeert, dan hoeft u toch niet alleen te genieten van een lekker biertje?”

Winnaar
De Best of Show-Award – de juryprijs voor het beste product van het blikvangerspaviljoen, was het Belgische Pino. Deze innovatieve onderneming bracht de Slow Feeder op de markt, een snorhaarvriendelijke anti- schrokbowl. Duurzaamheid, dierenwelzijn en innovatie vormden de basis van dit prachtige product. Kortom, veel blije gezichten op de goed bezochte Dibevo- Vakbeurs. De volgende editie vindt plaats in het najaar van 2025. En voor wie geïnteresseerd is: de editie van 2023 was in no time volgeboekt.

Deel dit bericht