Een terug- en vooruitblik met groothandel Tuinplus

Met het einde van 2022 in zicht, bespreken Tuinplus en DeTuinMarkt de ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Zo introduceerde de groothandel in tuinzaden (en aanverwante artikelen) Bûten – een nieuwe merknaam voor én uitbreiding van Buzzy’s Wild Bird Care-lijn – en merkte het een toenemende interesse in zaden. Managing director Peter Laan kijkt terug op een vooralsnog positief verlopen jaar. “Ook wij merkten halverwege de stagnatie van veel productgroepen, maar de piek van zaden is vroeg in het seizoen, dus de grootste omzet hadden we al gedraaid.”

Tekst: Michelle van der Harst

Een terugblik
“Het voordeel van een laagwaardig product zoals zaden, is dat mensen het ook in moeilijker tijden kunnen blijven kopen”, vertelt Peter. “Bovendien hebben we geprofiteerd van het ‘na-corona-effect’. Mensen zijn thuis, begonnen vorig jaar met een moestuin, of hebben het tuinieren als hobby weer opgepakt.” Dat mensen meer thuis zijn, doet ook de productlijn voor buitendieren goed. Waar Tuinplus deze voorheen verkocht onder het Buzzy-merk, kwam het nu met de merknaam Bûten, om de verwarring vanwege associaties met zaden te voorkomen. Ook werd het assortiment breder getrokken, naar niet alleen vogels maar ook vlinders en bijen. “De productgroep liep al goed, maar groeit nog steeds gestaag, in zowel binnen- als buitenland en nu ook online”, vertelt Peter. “De nest- en vlinderkasten en de egel- en eekhoornhuisjes lopen erg goed. Het gaat nu echt om meer dan alleen buitenvogels. Met Bûten willen we laten zien hoe dichtbij het buitenleven eigenlijk is. Rondom elke tuin scharrelt wel een egeltje, vogeltje vlindertje of bijtje. En daar kun je – met behulp van de producten van Bûten – onderdeel van zijn”, aldus Laan.


Een vooruitblik
Hoewel we leven in een periode vol onzekerheden, kan het haast niet anders dat er een groeiende belangstelling is en gaat komen voor zaden en benodigdheden, denkt de managing director. “We zien die ontwikkeling nu al een klein beetje ontstaan bij onze lijn Sogo Garden, terwijl dat normaal veel te vroeg is. Het kan zijn dat retailers alvast inkopen, omdat de prijzen nu naar verwachting lager zijn dan straks. Bovendien verhogen sowieso veel bedrijven in het nieuwe jaar hun prijzen.” Peter: “We verwachten in West- en Oost-Europa, waar we zaden in bulk naartoe exporteren, een stijgende vraag naar groente- en bloemzaden. Doordat bloemen en groenten vaak in gestookte kassen worden opgekweekt, zullen die gemiddeld een stuk duurder, en misschien zelfs schaars worden. Ik ben van mening dat mensen, ondanks alle negativiteit, toch graag een bloemetje op tafel of in de tuin willen. Ze zullen dan kijken naar goedkopere alternatieven, en zaden om zelf te telen zijn er daar één van.” “Maar,” geeft Laan toe, “we zitten nu wel met een economisch model dat we nog niet vaak eerder gezien hebben. Dat maakt voorspellen moeilijker.” Los van de inflatie, de energieprijzen en corona, passen tuinzaden goed in het thema duurzaamheid, vindt Peter. “We zagen voor corona al een toenemende interesse in deze productgroep, vanuit het duurzame oogpunt. Tuinplus sluit mooi aan bij het groter wordende bewustzijn van lokaal telen en eten.”

Over Tuinplus
Tuinplus is een groothandel in tuinzaden en gerelateerde producten. De focus van het bedrijf ligt op het evenwicht tussen duurzaamheid, kwaliteit en prijs. Ze leveren aan retailers zoals tuincentra, bouwmarkten en speciaalzaken en helpen hen aan een succesvol assortiment met de beste zaden, vertrouwde merken en nieuwe, duurzame producten. Dit wordt aangevuld met een doordachte marktbenadering die past bij de eigen winkelformule en klanten.

http://tuinplus.nl

Meer weten over het bedrijf

Deel dit bericht